Tuesday, April 28, 2009

LASKAR PELANGI

Mesti sahabat2 pernah dengar lagu Laskar Pelangi..."Menarilah dan terus tertawa..walau dunia tak seindah syurga..bersyukurlah pada yang kuasa..cinta kita di dunia..selamanya...la la la la" lagu ni antara lagu kegemaran saya..kata2, melodi dan rentak lagu ini sangat indah..tapi lagi indah jika kita menghayati makna di sebalik lagu ni dengan membaca novel dan menonton filem Laskar Pelangi..

novel Laskar Pelangi
  • saya pernah baca novel ni..masa tu saya kat kampung Bukit Tinggi, Indonesia..tahun lepas...erm masa mula2 baca novel ni..tak berapa nak faham sangat..maklumlah bahasa indonesia..bombastik sangat..tapi saya cuba utk memahami gak...
  • jalan cerita Laskar Pelangi ni sangat menarik..mengisahkan pengorbanan guru yang sanggup mendidik 10 orang anak miskin dalam keadaan yang serba kekurangan..masa ni..tahap penghayatan saya terhadap novel ni tak mencapai 100 peratus...lagipun sy tak sempat khatam novel ni..
Filem Laskar Pelangi
  • akhirnya..pertengahan tahun ni..barulah sy benar2 menghayati cerita Laskar Pelangi ni..baru dapat tonton filem Laskar Pelangi...sibbaik housemate, Yan pun minat cerita ni..dia la yang berjaya mendapatkan cerita ni dari kawan dia..terima kasih Yan..hehe
  • bila tgk filem ni...barulah saya benar2 faham akan ertinya pengorbanan seorang guru..kerana terlalu menghayati..tiba2 titisan jernih mengalir membasahi pipi yang berjerawat ini..hehe..berapa kali saya ulang tayang cerita ni..sangat menyentuh perasaan..
  • lakonan anak2 dalm cerita ni sangat natural dan bersahaja..dialog2 yang menarik ..tuturkata yang sopan..bahasanya yang puitis..nilai estetika yang tinggi...panoramanya yang indah..
  • bagi saya..cerita ni sangat sempurna....saya amat tertarik dengan kata2 pak guru Harfan dalam cerita ni....
"Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan untuk menerima sebanyak-banyaknnya"

5 comments:

  1. sob sob sob..air mataku ni sangat mahal..menangis kerana alasan yang kukuh..hehe

    ReplyDelete
  2. huhu...
    ble la nk g amek cte laskr pelangi neh..
    motivasi diri b4 bergelat guru..

    ReplyDelete
  3. hehe..selamat menonton laSkar pelangi ye cik abby..

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin