Friday, April 10, 2009

L.e.G.A tapi....


Macroteaching Chemistry.

Erm..hari ni saya buat macroteaching chemistry..saya kena mengajar dalam masa 40 minit...saya ajar tajuk covalent bond...so hasilnya adalah seperti ini:



macm biasa...masuk2 je kelas...bagi salam..tanya khabar student..diorang ok ke tak pastu.. minta student padam whiteboard...buang sampah...-masa tu saya tak de la nervous sangat...kira cakap jer la apa yang patut...



tapi saya mula sedikit rasa gementar bila video yang sepatutnya saya nak tunjuk untuk induction set tak nak kuar..pastu minta sorang pelajar ni tolong saya..pastu..video tu pulak tersekat2..so saya memang tak dapt tunjuk video pasal iklan ribena tu...kecewa la..pelajar pun kecewa..sbb video tu menarik...hurmm..perkara2 mcm ni la yang membuatkan proses P&P saya tak berapa nak lancar...saya kecewa..tapi saya teruskan juga...kesian kat pelajar nanti..kot saya nak batalkan kelas sbb video tu wat hal plak kan..so..saya pun teruskan perjuangan dengan suara yang lantang dan meyakinkan..(dlm hati Tuhan je yg tahu)..



bila dah explain tentang covalent bond...saya pun sediakan 3 aktiviti utk student...aktiviti pertama...student kena jawab soalan pasal formation of bond...part ni pun saya dah cuak gak sebenarnya...sbb ada student yang tak leh nak jawab dan blur2...ada yang tak siap lagi...means that diorang kurang faham dengan apa yang saya terangkan..saya dah nampak kelemahan saya kat mana...utk aktivit ke 2...diorang kena jawab soalan dalam kump...erm ada kumpulan yang tak sempat nak habiskan....sbb masa dah tak banyak...saya takut tak sempat jer..so saya minta satu kump jer present..huhu..kesian kat kump. lagi satu (sowi tau)..part ni pun saya dah nampak banyak sangat kelemahan saya...masa tinggal 10 minit jer lagi utk siapkan aktiviti 3..kump A kena nyanyi n kump B..kena berlakon..dalm kepala sy masa tu..pike smpat ke diorang ni present nanti...huwaaa..masa tu saya dah rasa ada yang tak kena dengan proses P&P sy.(penilaian utk diri saya sendiri)...tapi alhamdulillah kedua2 kump sempat n dapt present dgn baik...part ni pun saya dah dapt detect kelemahan saya kat mana...errmmm...biarpun saya rasa sedikit lega..tapi saya sebenarnya hati saya tak puas..saya dapat rasa semua tu..saya tak mencapai objektif dan matlamat saya sendiri...

tapi saya sangat berterima kasih kepada sahabat2 saya yang jadi student kerana memberi kerjasama yang baik..membantu saya masa saya sedang mengajar....ada soal jawab dengan saya...so perkara2 mcm tu meningkatkan keyakinan saya...anda semua telah buat yang terbaik...dan minta maaf sangat2 kalau proses P&P tadi kurang memuaskan...(sebenarnya tu penilaian utk diri saya sendiri)



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin