Thursday, August 20, 2009

Bila berat badan naik....




OMG??!! My weight is getting out of control.....
what should i do???

Apa yang aku perlu buat bila berat badan ku naik......???? huhu...semestinya aku kena ubah cara pemakanan aku...mcm ner erk...? erm..ramai kawan aku yang dulu agak 'COMEL' ..dah pun slim dan nampak lebih tertarik lagi menarik..hehe..perubahan diorang amat ketara..dan membuatkan aku teruja dan terkesima...so..aku pun tanya la rahsia seorang sahabatku ni...namanya tak perlulah dinyatakan..tapi sapa yang kenal dia...mesti tekezut tgk perubahan dia....

aku : wah...nampak kurus la..(muka excited nak korek rahsia)

dia : hehehehe (senyum2)

aku : mcm ner leh kurus ni..apa rahsianya...tak makan ker...

dia : erm..makan..tapi tak makan nasi la

aku : abistu makan apa jer...

dia : makan la oat...sup...tapi memang tak sentuh nasi la..dah sebulan tak makn nasi...

aku : yer ker...wah..leh tahan erk...aku pun nak try gak la...berat badan dah naik la..wisau laks..
nanti nak try la tak makan nasi...sebulan erk?

dia : a'ah..ni pun dah jarang sangt tak mkan nasi...

aku : oo yer ker...tahniah la coz dah berjaya turunkan berat badan...

dia : hehehe (luas senyumannya yang dapat menggambarkan dia amat bahagia setelah kurus)

erm mcm tu la perbualan pendek antara aku dan dia...so mcm ner erk...boleh ke aku tak makn nasi selama sebulan...?? skang ni berat badan aku dah naik 3 kg..so skang ni aku nak turnkan dalam 5-6 kg..hehe...boleh ker erk? erm...jika aku betul2 nak dapatkan berat badan ideal...aku kenalah berusaha..tapi dalam masa yang sama..aku takut menjejaskan kesihatan aku yang lain..dok excited nak kurus...tup2 datang penyakt lain...huhu..aku tak mau mcm tu...nanti sapa lah nak bayar kos perubatan aku...aku taknak menyusahkan keluarga aku....huhu...

so..apa yang aku perlu buat...???? ada cadangan tak ???

7 comments:

  1. kak, bulan ramadhan adalah bulan yg paling sesuai...manfaatkan la ia sebaik-baiknya...hihi...:p

    ReplyDelete
  2. hehehe..akak setuju..tapi takt sebaliknya y tjadi..paham2 je la...bulan puasa..macm2 ada

    ReplyDelete
  3. insyaAllah boleh...
    usaha tangga kejayaan...
    rumate lily 3 bulan x makan nasi...
    da kurus..
    bertambah cantik g..
    :)

    ReplyDelete
  4. kalau mcm tu...nanti aini try la..hehe..kot2 la berhasil..hehe

    ReplyDelete
  5. mcm penah dgr perbualan ini.. tapi di mana yaa?? cube2 jgn tak cube... tapi jgn haram kan terus nasi.... nnti trus tak leh masuk nasi...
    tips??
    1. satu hari, bermula 7 pagi hingga 7 petang mesti habiskan 3 liter atau lebih air masak..

    2. sebelum makan nasi.. makan la pisang... sebb pisang ni mbuatkan kita sng melabur.. klu 2 kilo nasi makan, dua kilo gak dia kuar..

    3. pastikan setiap hari peluh kene kuar.. walupun berjalan g kelas... bila hari2 kuar peluh... badan kita tak berbau... peluh yg berbau ialah peluh yang kuar pada org g jarang kuar peluh.. faham tak??? kira nya.. klu org tu jnis susah bpeluh, bila dia berpeluh.. peluhnya berbau..

    4. selain pisang... amik lah buah2 lain..
    hari2 pisang jemu gakkk

    5. pastikan anda tidak mengambil makanan yang berminyak,bergoreng,bermoyounis dan yang se lemak dengannya.. selain mmbantu mngurangkan kolestrol, ia jg membantu muka kita daripada mgeluarkan myk...

    6. Yakin dan niat dalam hati "aku nak Diet" yang penting jgn hirau ape org nak cakap pasal diet...

    7. jgn diet je.. kesihatan tak jaga...

    yg lain2 carila sendiri yeee...

    ReplyDelete
  6. hehe...cik yan la yg aini maksudkan di atas..hehe..nanti aini try k..tapi aini ni...takde la disiplin sangat..aduhaiii..tu ya susah

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin