Saturday, November 21, 2009

Teluk Intan



Assalamualaikum semua....

Ke SEMESTI

~Sek Men Sains Teluk Intan~

Pada minggu yang lepas...aku, hayah n qat ke Teluk Intan..kenapa yer?? sebenarnya kami bertiga akan buat praktikum di Sekolah Menengah Sains Teluk Intan..(tapi kini aku keseorangan)..so, nak jenguk2 dulu keadaan sekolah dan quartes yang bakal kami duduki selama 4 bulan lebih....


Kami telah berjumpa dengan Pengetua SEMESTI untuk memaklumkan kepada beliau bahawa kami bertiga akan menjadi guru praktikal di sana pada tahun hadapan.....alhamdulillah...sesi perkenalan berjalan lancar dan kami berbincang beberapa hal...menurut beliau...cara bekerja di sekolah berasrama penuh/kluster agak berbeza dengan cara bekerja di sekolah2 harian biasa..

~Bergambar kenangan bersama heroes SEMESTI~

Menurut Pengetua:

" Cikgu-cikgu di sini berkerja pagi, petang, siang dan malam....biasanya awal tahun..kita akan adakan banyak program untuk pelajar...cikgu-cikgu di sini aktif dan sangat komited dengan kerja yang diberi..tidak ada rungutan dan masalah2 remeh yang timbul..."

" Pelajar2 juga aktif...dan pengetahuan mereka melebihi pengetahuan kita...biasanya pelajar tingkatan 4 dan 5..kalau ilmu kita 100%...diorang 120%...lebih2 lagi pelajar yang rajin search internet..cari maklumat terkini..dll...jadi, cikgu mesti bersedia apabila ditanya soalan2 yang kadang2 kita tak expect..kalau cikgu tak dapat menjawab soalan2 diorang, potensi untuk dibuli tu agak tinggi..."

" yer..proses P&P akan dijalankan dalam Bahasa Inggeris bagi semua subjek sains...cikgu2 mesti bersedia untuk mengajar dlm BI..terdapat pelajar di sini yang latar belakang keluarganya adalah "english oriented"..BI adalah bahasa utama sebagai komunikasi...dengan kata lain..cikgu mesti bersedia....

Mampukah aku?


bersediakah aku? inilah cabaran yang bakal aku hadapi nanti sepanjang aku bergelar guru praktikal di SEMSETI...ni baru gambaran awal..diri mula t
erasa debar...dub dub dub..heee.
Aku harus membuat persediaan rapi..agar diri ni tak terkontang kanting bila mengajar nanti..satu tanggungjawab yang besar kerana aku membawa nama UPSI...sebagai duta kecil universiti tercinta ku....aku mesti menjaga nama baik UPSI...insyaAllah..doakan aku ya..

semoga Allah S.W.T memudahkah segala urusan ku di sana...amin


p/s: kepada sahabat2ku..selamat menjalani alam praktikum...all d best...

~terima kasih ateh dan liza kerana sudi membawa kami ke Teluk Intan..sesungguhnya..jasa anda berdua sentiasa dikenang..nanti jangan lupe ajak kite gi kenduri kahwin korang.heee..~

6 comments:

Blog Widget by LinkWithin