Friday, September 4, 2009

Bila....


Assalamualaikum...
erm...apa ek nak cite...kadang2 bila kehidupan kita ni dikelilingi oleh orang yang senang..maksudnya.. senang dapat apa yang diinginkan..tak perlu bersusah payah untuk mendapatkannya...mungkin kita akan t'fikir..kenapa la aku tak senang macam orang tu...kenapa aku perlu bersusah payah....baru dapat apa yang aku nak...itupun belum pasti dapat..mula membanding2kan diri..kenapa dia beruntung..kenapa aku mcm ni..?

mulalah merungut...maka rasa syukur itu mulai berkurang...diri ini mula menitikberatkan pada perkara yang salah..mula fokuskan diri pada apa yang kita inginkan...bukan pada apa yang kita miliki.....perasaan mula resah gelisah....

ingatlah bahawa...bila kita tak dapat apa yang kita idam2kan

"boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(surah al-Baqarah ayat 216)

Belajarlah untuk lebih bersyukur wahai diri ini.....
rasa syukur yang kuat..membuatkan diri ini bertambah kuat..
rasa syukur menempatkan diri ini dalam rangka fikir yang positif...


AKU TAK SELALU MENDAPATKAN APA YANG AKU SUKAI..KERANA ITU..
AKU SELALU MENYUKAI APAPUN YANG AKU DAPATKAN...



4 comments:

  1. aini..
    kadang2 kiter nmpk kesenangan org..
    tp dalam masa yg sama kiter x nmpk kesusahkan seseorang tu...
    mungkin Dia nak kiter rasa susah dahulu baru dapat kesenangan...
    jd aini jgn la sedey..
    sume tu dugaan..
    memang senang ckp sbb org x rasa apa yg aini rasa..
    tp kalau boleh xnk la aini sedey...

    ReplyDelete
  2. betul tu sara..setiap orang mempunyai keadaan dan life yang berbeza...sesetengah tu dugaan yang dia dapt lagi dahsyat...tapi dia kuat..semangat dia membuatkan kita pun kuat..tapi bukan kuat makan la..hehe..thanks tau..hehe..melihat sesuatu kejadian itu mesti dari sudut positif..

    ReplyDelete
  3. btoi tu nurl...
    kte msti melihat sesuatu dri sdut +ve..
    tp sejauh mana kte leh tahan kan...
    smestinya prasaan kte xleh nk di sekat...
    pape pom..pcaya laa...tuhan dh rancang tok kte masing2...
    pasti yg terbaik...Dia xkan mengecewakan hambaNYA...
    lg satu...bersyukur laa ape yg kte de skang..
    kte x th nasib kte di masa hadapan...jdi sma2 laa kte bermuhasabah diri...
    terlalu kerdil diri ni...
    uishh...kte lari dari topik ke ni??huhu
    pape pom..hakikatnya kte sbgai manusia msti sntiasa bersyukur dengan segala kurniaANYA...

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin